Κυριακή, Απριλίου 13

5:19 μ.μ.






 Η Καμπύλη του Μπουτακώφ  (Butakov turn)



  Εβγήκαμε απ’ τον Βόσπορο…
Με κάτι σαν το 'λιόσπορο
έμοιαζε το φορτίο,
που με μεγάλο κρύο,
φορτώσαμε στην Οδησσό,
και πάμε για τον ποταμό
τον Αμαζόνιο, στη Βραζιλία..

Στα παραπλέοντα τα πλοία,
μήνυμα στέλνω ως εξής,
εγώ, ο καπετάν Κωστής:


"Να έχει η βάρδια ανοιχτά
τα μάτια της, και να κοιτά
για άνθρωπο στα κρύα νερά",
που έπεσε πριν δυό λεπτά,
κι άκουσα την τρομακτική,
τη φοβισμένη την κραυγή,
«άνθρωπος εις τη θάλασσα»,
και την πορεία άλλαξα…

Τάχασα, σαν νάφαγα σκαμπίλι...


Του Μπουτακώφ μούρθε η καμπύλη,
που έμαθα μες τα σχολεία,
και που καμία σημασία
δεν είχα δώσει εγώ παλιά…

"Εξήντα μοίρες δεξιά,
και βάλτο όλο απ’ τη μιά...",
στο τιμονιέρη τον Μηνά
λέω τιμόνι να γυρίσει,
και να με ειδοποιήσει
σαν η πυξίδα αυτό δείξει...

Σε λίγο ο Μήνας βγάζει κραυγή:
"Καπτάνιοο...  Εξήντααα... Είμαι εκεί..."

Αντίθετα κάνω στροφή,
και συνεπώς τότε θα ρθεί,
το πλοίο σ’ αντίθετη πορεία,
και προχωρώντας τώρα ευθεία,
θα φτάσει κοντά στη περιοχή
του αγνοουμένου, όμως αλί
ήδη αυτός είχε χαθεί,
τον είχε η πόρνη καταπιεί
η θάλασσα, τον δυστυχή
τον φίλο μου τον Φώτη….

Όλα αυτά διότι
μιά γκόμενα τον είχε αφήσει,
και τούχε πριν τηλεγραφήσει,
να τον πληροφορήσει,
από την Αμφιθέα
για τ’ άσχημα τα νέα,
πουγραφε 
η θειά του: "Η ωραία
παντρεύτηκε και πήρε άλλο,
της περιοχής κάποιο μεγάλο,
Λεφτά* και αλανιάρη…      
                   
*Πλούσιο

Έτσι τον είχε πάρει
τον Φώτη η κάτω βόλτα,
και όπως είπα πιο πρώτα
καβάλησε τα ρέλια..*                                    *Τα κάγκελα ασφαλείας

....ήτανε πια κουρέλια…
________________________



*  Όταν έχουμε άνθρωπο στη θάλασσα με περιορισμένη ορατότητα ή κυματισμό ή τις νυκτερινές ώρες, τα πράγματα δυσκολεύουν και θα πρέπει εκτός των παραπάνω ενεργειών να κάνουμε τη λεγόμενη στροφή (Μπουτακώφ). Είναι η στροφή 180 μοιρών επί της προσχεδιασμένης πορείας, αποκαλείται 'Καμπύλη Μπουτακώφ" και χρησιμοποιείται προς ανεύρεση χαμένου ανθρώπου.


* "Καμπύλη του Μπουτακώφ" (η στροφή) πραγματοποιείται ως ακολούθως: 
Μόλις αντιληφθούμε ότι μας έπεσε άνθρωπος στη θάλασσα, θα πρέπει οπωσδήποτε, όπως είπαμε και πιο πάνω, να ελαττώσουμε ταχύτητα και να γυρίσουμε το σκάφος μας προς την ίδια πλευρά του ναυαγού και να συνεχίσουμε την πλεύση μας μέχρι η πυξίδα μας να δείξει 60 μοίρες διαφορά από την προηγούμενη πορεία. Στο σημείο αυτό θα πρέπει ο κυβερνήτης να γυρίσει το τιμόνι προς την αντίθετη κατεύθυνση, μέχρι το σκάφος έρθει στην αντίθετη πορεία από αυτή που ακολουθούσε αρχικά. Δείτε παραστατικά τη στροφή αυτή στο σχήμα που ακολουθεί. Η στροφή αυτή συνήθως χρησιμοποιείται για ιστιοπλοϊκά σκάφη, αλλά σίγουρα θα βοηθήσει και σε άλλα είδη μηχανοκίνητων σκαφών. Είναι βασικό δε να γνωρίζουμε ότι οι περισσότερες συσκευές GPS διαθέτουν επιλογή του ΜΟΒ (man overboard). Στην προκειμένη περίπτωση, όταν έχουμε άνθρωπο στη θάλασσα, απλά πατάμε το κουμπάκι αυτό και έτσι έχουμε αυτόματα υποτύπωση του στίγματος του ναυαγού.


Από το βιβλίο "Σπασμένος κάβος", αυτοβιογραφικό έμμετρο έργο του Οδυσσέα Ηβιλάγια 
σελίδες 649-650 / e-mail: od.heavilayias@yahoo.com / 
Επιμέλεια - προσαρμογή κειμένων Cathy Rapakoulia Mataraga 



αlbum

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.